Σάββατο, 6 Οκτωβρίου 2012

Σκεψεις πανω σε μια φωτογραφια

Ενα πρωι κατι χαζευα στο facebook και επεσα στην παρακατω φωτογραφια.





Και καθομουν μελαγχολικος και την κοιτουσα. Στην λεζαντα τις φωτογραφιας δεν αναφερονταν πολλα, παρα μονο οτι ηταν κατα την περιοδο της γερμανικης κατοχης. Ενας ταγματασφαλιτης κρατα σαν τροπαιο ενα κεφαλι αντιστασιακου.

Κοιταγα πισω τα καγκελα, τα βλεπεις φιλε μου? Εκει πισω στο βαθος, με τα ωραια φιδωτα σχεδια. Κατι μου θυμισε αυτο. Ναι! Θα μπορουσε να ειναι ενας δρομος της Αθηνας η ενος χωριου που να εχω περασει. Θα μπορουσε να ειναι οπουδηποτε. Ομως ειναι στην Ελλαδα, το καταλαβαινεις απο το σχεδιο.



Και φερνω στο μυαλο μου εικονες απο αντιστοιχες ομορφες αρχιτεκτονικες, και διαολε, ποτε δεν σκεφτηκα οτι σε αυτους τους δρομους μπορει καποτε (στο οχι πολυ μακρινο παρελθον) εβγαζαν κομμενα κεφαλια σαν σε πασαρελα.

Και τοτε με επιασε η φρικη και ενα αισθημα αγωνιας...


Ολα αυτα δεν ηταν τοσο παλια δεν ετσι δεν ειναι? Ευτυχως δεν τα ζησαμε, δεν ειδαμε τετοιες φρικαλεοτητες, δεν νιωσα την πεινα. Δεν ξερουμε την Ελλαδα παρα σαν κατι ανεξοδα χαρωπο, ενα κατι σαν το "δεν βαριεσαι", τσιγαρακι, αραλικι και χαλαρα. Αλλα ειναι ενα κενο μεταξυ εσενα και του παρελθοντος, παρελθοντος ανειπωτης φρικης και αγριοτητας. Και λες αυτο δεν συνεβησαν ποτε, δεν υπηρξαν ποτε. Τουλαχιστον στην Ελλαδα. Κι ομως. Οταν βλεπεις τετοιες εικονες συνειδητοποιεις τι φρικη εζησε αυτος ο κοσμος. Στην αντισταση και στον εμφυλιο.

Και επειδη πιστευω οτι η φυση των απαιδευτων ζωων που υπηρχαν και θα υπαρχουν παντα σε αυτον τον τοπο, και σε καθε τοπο, δεν αλλαζει, και επειδη πιστευω οτι η παιδεια και ο ανθρωπισμος ειναι μεν αυτονοητα αλλα δυσκολα πραγματα για καποιους, φοβαμαι μηπως συνηθισουμε την φρικη που ελεγε και ο Χατζιδακις. Μηπως συνηθισουμε την φρικη και μας τρομαζει η ομορφια. Μηπως συνηθισουμε την ασχημια.

Δεν θελω να μαθαινω ιστοριες απο τους παλιους για το τι συνεβη σε αυτον τον τοπο. Ειναι γεματες φρικη και βαρβαροτητα. Και το φοβερο ειναι οτι τα ξεχασανε. Και αυτοι και εμεις οι νεοτεροι. Παντα βρισκουμε μια δικαιολογια για να σκοτωσουμε τον αλλον, παντα κατι θα βρουμε για να δικαιολογησουμε την αποκτηνωση μας.

Και αν αυτο που λενε για τις δημοσκοπησεις, οτι η Χρυση Αυγη σε ολες ερχεται δευτερο κομμα, τοτε τα πραγματα ειναι πολυ σοβαρα και σαπια στην κοινωνια. Αντι μεσα στην κριση η κοινωνια να βγαλει μπροστα τα πιο προοδευτικα και ανοιχτομυαλα στοιχεια της, βγαζει οτι αρρωστο και βαρβαρο εχει.


Και τωρα μιλαμε για την Χρυση Αυγη και αλλους μισανθρωπους και γελαμε γιατι τους βλεπουμε απλα λιγο γραφικους. Αν δεν θωρακιστουμε ομως, φοβαμαι οτι δεν θα αργησουμε να δουμε τετοιες εικονες, οχι σε φωτογραφιες αλλα στην καθημερινοτητα μας.

Και παντα οταν συζηταω τετοια θεματα μου ερχεται η φραση του Mencken, αμερικανου αρθογραφου "οι λαοι θελουν ασφαλεια και ανεσεις, οχι ελευθερια, οχι δικαιωματα, αλλα προνομια."

11 σχόλια:

chrysalis είπε...

Πόσο δίκιο έχεις! Ο κόσμος ξεχνάει... Και σιγά σιγά επιστρέφει σε εκείνη τη φρίκη... Επιστρέφει στην αποκτήνωση, λίγο ακόμη και δε θα μπορούμε να λεγόμαστε άνθρωποι... Με πληγώνει που επιτρέπουμε στην Ελλάδα να γίνεται έτσι...
Καλό σου βράδυ!

onlyandjustme είπε...

Δεν έχεις και άδικο...
ο κόσμος όντως ξεχνάει..
και μοιραία τα πράγματα δεν παίρνουν άλλη τροπή..
καλό βράδυ!

Φανή είπε...

στην αρχη με τη χρυση αυγη σκεφτηκα οτι οι περισσοτεροι δεν ηξεραν τι ακριβως ειναι, τι κανει πραγματικα. ακουσαν 2 λεξεις για τους μεταναστες κι αλλες 2 για το ποσο πατριωτες ειναι και πηγαν προς τα κει.
μετα ομως? μετα ειδαν.. και τωρα βλεπουν.. κι αντι να καταδικασουν, τους ακους να λενε 'καλα κανουν'..
κ εκει που ελεγες οτι χειροτερα δεν γινεται..

JonyG είπε...

τρομερέ αλχημιστή, μεγάααλο ποστ...
o κόσμος δεν έχει απλά συνηθίσει τη φρίκη, έχει γίνει πρεζόνι σε αυτήν...
το μεγαλύτερο έγκλημα σε έναν άνθρωπο είναι να είναι ανιστόρητος...
οι καφέδες από τον πόλεμο απέχουν ένα τσιγάρο...
τέλος, κεφάλια βγάζουν και τώρα, ίσως και περισσότερα, απλά το κάνουν με ωραίο τρόπο...τότε ήξερες τουλάχιστον τους εχθρούς σου...
την καλημέρα μου

Μαρία Νι είπε...

Ιδιαίτερη ανάρτηση, σαν και σένα. Ο εμφύλιος δεν τελείωσε ποτέ.
Σε φιλώ γλυκό μου.

Ο Αλχημιστης είπε...

@ crysalis

Και εμενα με πληγωνει αλλα δεν βλεπω οι ανθρωποι να θελουν να κανουν κατι για να βγουν μεσα απο αυτον τον βουρκο.

Την καλησπερα μου!

Ο Αλχημιστης είπε...

@onlyandjustme

Δυστυχως δεν παιρνουν αλλη τροπη. Και τα πραγματα ειναι πολυ φριχτα, και αναρωτιεμαι πως οι ανθρωποι μπορουν να αντεχουν μεσα στην ζωη τους αυτη την καθημερινη μιζερια, και πως ειναι τοσο ευκολα διατεθειμενοι να τα πουλησουν ολα για ανταλλαγμα μερικα ψυχουλα.

Να εισαι καλα φιλε μου!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Φανη

Φανη μου βαθεια μεσα μου παντα πιστευω οτι αυτοι οι ανθρωποι και στην πρωτη φαση των εκλογων ηξεραν καλα τι ψηφιζαν. Ηξεραν και παραηξεραν, απλα εκαναν οτι δεν ηξεραν η απλα δεν τους ενοιαζε.

Τραγικο...Για ενα καλυτερο μελλον ψηφιζουμε τομαρια που μας καταστρεφουν και το παρον μας...
Την καλησπερα μου!

Ο Αλχημιστης είπε...

@JonyG

Ναι οντως, και τωρα βγαζουν κεφαλια στο δρομου...Μεταφορικα ισως, αλλες φορες ισως οχι και τοσο μεταφορικα...Αντε να δουμε τι θα γινει. Δεν εχω χασει ακομα την ελπιδα μου οτι αυτος ο λαος θα κανει επιτελους κατι δυνατο και καλο.

Την καλησπερα μου φιλε μου!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Μαρια Νι

Ετσι φαινεται πετουνια μου. Ποτε δεν τελειωσε ο εμφυλιος, απλα τον κρυψαμε στο σεντουκι του σπιτιου μας.

Τα φιλια μου!

ΛΙΑΚΑΔΑ είπε...

Tα προνόμια και τα δικαιώματα κόποις κτώνται και οι άνθρωποι πλέον είναι μαλθακοί και βολεμένοι στις πολυθρόνες τους και δεν έχουν όρεξη να σηκωθούν απ'αυτές...
Δυστυχώς!

Υ.Γ Δες το Ψυχή Βαθιά (ελληνική ταινία) θα το βρεις στο youtube