Πέμπτη, 11 Νοεμβρίου 2010

Για τα ερωτικα (κυριως) μυθιστορηματα

Τα τελευταια χρονια συνειδητοποιησα οτι σιχαινομαι τα μυθιστορηματα και ειδικα αυτα που αναφερονται σε καθημερινες ιστοριες ανθρωπων, ερωτικες ιστοριες με παθη, εγκληματα κοκ. Φτανει μια επισκεψη σε ενα βιβλιοπωλειο για να δει κανεις τον απιστευτο αριθμο μυθιστορηματων να κοσμουν τα ραφια και το ερωτηματα ειναι για ποιο λογο γραφουν οι ανθρωποι τοσο πολυ σε αυτο το στυλ?

Οταν ημουν μικροτερος μου αρεσαν πολυ τα μυθιστορηματα, εψαχνα να βρω τον εαυτο μου μεσα σε αυτα, ταυτιζομουν μερικες φορες με τους ηρωες. Ηταν η περιοδος της ζωης μου που μαλλον δεν ειχα κατανοησει καλα την ζωη. Οταν τα μεγαλα ερωτηματα, που ερχονται στο μυαλο καθε ανθρωπου οταν ενηλικιωνεται, αρχισαν να με απασχολουν σταματησε και το ενδιαφερον μου σε αυτου του ειδους τα βιβλια. Βαριεμαι απιστευτα τις ιστοριες ανθρωπων, οποιαδηποτε και αν ειναι η πλοκη. Δεν ξερω πως να το εξηγησω αλλα πιστευω οτι αν διαβασεις δυο τρια τετοιου ειδους βιβλια πλεον προβλεπεις και την πλοκη των υπολοιπων.

Ειδικα οσον αφορα τον ερωτα: αναρωτιεμαι γιατι χαλανε οι συγγραφεις χρονο και μελανι να γραφουν ερωτικα μυθιστορηματα. Τι χασιμο χρονου και χρηματων! Δεν ξερω αν απευθυνονται σε κουρελιασμενα ανθρωπινα οντα, που δεν εχουν νιωσει την αγαπη ποτε τους και θελουν να τα νιωσουν μεσα απο τους ηρωες του βιβλιου, αν θελουν να ταυτιστουν.

Δεν ειναι τυχαιο επισης οτι ολοι οι επιδοξοι νεοι συγγραφεις ξεκινανε την καριερα τους με μυθιστορηματικου τυπου βιβλια. Ισως επειδη ειναι το πιο ευκολο και ατεχνο ειδος, ενα ειδος που δεν θελει λυρισμο, βαθεια νοηματα η οτιδηποτε αλλο παρα μια καλοειπωμενη ιστορια, λιγο συναισθημα, λιγο ανατροπες, λιγο πονος κοκ και εδεσε το γλυκο!

Μην με παρεξηγησετε. Ο καθενας γραφει οτι θελει. Την αποψη μου λεω. Αλλα δεν μπορω να μην προβληματιστω απο τον απιστευτο αριθμο μυθιστορηματων που βγαινουν σχεδον καθε μηνα. Ηθελα να ηξερα, ποιος τους χρηματοδοτει την εκδοση? Και επισης γιατι πολυ πολυ λιγοι γραφουν με τοση προζα, στομφο και στυλ αντιγραμμενο απο στυλ αλλων συγγραφεων? Ειμαστε τοσο επηρεασμενοι απο τους κλασσικους συγγραφεις που δεν μπορουμε να ξεφυγουμε απο την τεχνοτροπια και το υφος τους? Υπαρχουν τοσα ειδη λογοτεχνικα στα οποια η ελλαδα δεν εχει κανει καν τα πρωτα της βηματα. Γιατι οι επιδοξοι συγγραφεις δεν δοκιμαζουν τις δυνατοτητες τους σε αυτα? Πως ξερουν οτι δεν θα ειναι καλυτεροι σε αυτα αν δεν τα δοκιμασουν, αν δεν κατσουν να γραψουν? Φταιει ο ποθος της επιτυχιας? Οτι για να γινεις μια μεγαλη εκδοτικη επιτυχια πρεπει το βιβλιο να πουλαει? So be it! Αν ειναι ετσι τουλαχιστον μπορουν να ειναι ειλικρινεις με τον εαυτο τους οτι κανουν τεχνη για βιοπορισμο και οχι τεχνη για την τεχνη. Αν αυτο που κανουν μπορει να θεωρηθει τεχνη.

Εχω βαρεθει να βλεπω επιδοξους συγγραφεις. Ειναι της μοδας μαλλον. Νομιζουν οτι γραφουν και γραφουν κατι συγκλονιστικο. Αν εχεις διαβασει δυο τρια πραγματα στην ζωη σου εχεις και μια ταπεινοτητα και μια προοπτικη διοτι αντιλαμβανεσαι ποσο μακρυα εχουν φτασει την λογοτεχνια καποιοι. Τι να πω...Ελπιζω επιτελους να καταφερουν καποιοι στην ελληνικη σκηνη να πειραματιστουν με πολλα ειδη λογοτεχνιας, να εξελιξουν ενα ειδος η να προσθεσουν προσωπικα τους στοιχεια που θα το αλλαξει λιγο. Δεν εχουμε ελλειψη ταλεντων στην ελλαδα. Απλα συνηθως εχουμε ενα υποδειγμα στο μυαλο μας για το τι να κανουμε και το ακολουθουμε ολοι. Ας ελπισουμε οτι καποιοι θα αγνοησουν την μοδα και θα χαραξουν τον δικο τους δρομο στην συγγραφη οπως πρεπει σε καθε καλλιτεχνη που σεβεται τον εαυτο του: αυτονομος και μοναχος.

23 σχόλια:

Sweet truth! είπε...

Τι ντροπή... για μένα να "ξεκινώ" έτσι να γράφω... τι ντροπή... συγνώμη.
:)

Ο Αλχημιστης είπε...

Καλη μου Sweet truth δεν μιλαω για τους ανθρωπους που γραφουν απλα για να εκφραζονται! Μιλαω για αυτους που θεωρουν οτι γραφουν επαγγελματικα και εχουν καβαλησει το καλαμι. Δεν αναφερομαι στην συγγραφη στα μπλογκ αλλα για τα σκουπιδια που κοσμουν τα βιβλιοπωλεια. Νομιζω οτι ημουν αρκετα σαφης στο τι εννοουσα. Αν σε εθιξα με συγχωρεις!

porcupine είπε...

Γι΄αυτό κι εγώ το γύρισα στα θρίλερ!!!Πόσος έρωτας να κρυφτεί πια πίσω από την κουρτίνα που παραμονεύει ο δαίμονας που θέλει να σου ρουφήξει την ψυχή!!!

χαχαχαχα!!!!

Σε φιλώ γλυκά!!!

Marsy είπε...

Νομίζω οτι οι περισσότεροι είμαστε απογοητευμένοι που ψάχνουμε με τις ώρες τα βιβλιοπωλεία για να βρούμε κάτι που αξίζει πραγματικά. Και λίγοι πλέον στρέφονται στην ελληνική λογιτεχνία, μάλλον επειδή κατάλαβαν πόσο έχει πέσει το επίπεδό της. Ούτε ποικιλία ούτε πρωτοτυπία.
Φιλιά και καλησπέρες.

fairy είπε...

σου έγραφα μια μακροσσκελή απάντηση, αλλά χάθηκε :(
Θα στα πω στο msn (ελπίζω) :p

Sweet truth! είπε...

@Αλχημιστή,
(σου γράφω και δω την απάντηση σε περίπτωση που δεν τη δεις στο μπλογκ μου)
Μην ανησυχείς κατάλαβα καλά τι ήθελες να πεις, απλά για κάποιο λόγο (τι να πω ίσως φταίνε οι ανασφάλειες) ένιωσα να είμαι το κερασάκι στην τούρτα, ο λόγος που σε ώθησε να γράψεις όσα σκέφτηκες... δεν με εθιξες φυσικά αλλά ντράπηκα, αυτό είναι όλο... γιατί και γω από το μυθιστόρημα ξεκινώ, χωρίς να ξέρω βέβαια που θα φτάσω, χωρίς να ξέρω αν έχω ταλέντο ή αν γράφω εγώ ή κάποιος άλλος συγγραφέας, απλά και μόνο επειδή όπως κατάλαβες και στο πρώτο σου σχόλιο με ευχαριστεί, πολύ μάλιστα.
Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι κάτι από αυτά που γράφω στο μέλλον θα εκδοθεί.

Να 'σαι καλά.
Τα φιλιά μου.

silena είπε...

Αλχημιστή το μόνο που μπορώ να πω σχετικά, είναι πως μάλλον ο κόσμος ακόμη αγοράζει αυτό το είδος, έρωτας+πάθος+ίντριγκα+πόνος είναι η σίγουρη συνταγή και επιπλέον φέρνει κέρδος=χρήμα γι' αυτό και γράφονται αυτά τα μυθιστορήματα σε τέτοια έκταση.
Για να πω την αλήθεια κι εγώ εχω βαρεθεί το ίδιο στυλ, την ίδια θεματολογία, την παντελή έλλειψη πρωτοτυπίας!
Σε ό,τι έχω δοκιμάσει να γράψω (πεζό) ψάχνω για κάτι εντελώς διαφορετικό, σα θέμα. Ξέρεις είναι δύσκολο σήμερα να είσαι πρωτότυπος, εφευρετικός, μη κουραστικός, απρόβλεπτος...
μια μουσική πολύ αγαπημένη από μένα...έτσι για αντίδοτο στις επαναλήψεις που ζούμε καθημερινά!
καλό απόγευμα

Γλύκα είπε...

Η πλειοψηφία των επίδοξων νέων συγγραφέων θέλει να γράψει κάτι που θα πουλήσει και αυτό που πουλάει σήμερα ως επί το πλείστον είναι οι τραγικές ερωτικές ιστορίες καθημερινών θλιβερών ανθρώπων. Ή μπορεί απλά να πάσχουν από έλλειψη έμπνευσης.

Θα συμφωνήσω με την Μάρσυ ως προς την απογοήτευση του αναγνώστη όταν ψάχνει τι θα αγοράσει και ως προς το επίπεδο της ελληνικής λογοτεχνίας. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν καλοί συγγραφείς εκεί έξω και καλά βιβλία. Απλά αυτά αποτελούν τη μειοψηφία και, ως επί το πλείστον, δεν διαφημίζονται.

Επίσης, υπάρχει αυτό που λέμε αυτοέκδοση. Συγγραφείς που έχουν το ψώνιο να εκδόσουν, πληρώνουν και εκδίδουν, τόσο απλά. Δεν χρειάζεται να είναι καλό το βιβλίο για να εκδοθεί.

Όταν λες ότι υπάρχουν πολλά λογοτενικά είδη για να αναπυχθούν, σε τι αναφέρεσαι? Δώσε ένα παράδειγμα. Και εσένα εν τέλει τι σου αρέσει να διαβάζεις?

Estella είπε...

Aχ ν αγιάσει το στόμα σου! Νισάφι πια! Υποθέτω είναι το πιο εύκολο συγκινησιακά... Όλο και κάποια πληγωμένη καρδιά θα βρεις ν αγγίξεις... Και μετά απλά την ψωνίζεις... Χαιρετώ Αλχημιστή μου.

V είπε...

Σκέφτομαι αλχημιστή, και χωρίς να θέλω να σχολιάσω στην πραγματικότητα την θεματολογία των ελληνικών εκδόσεων ή των ελλήνων συγγραφέων, την συγγραφής μιας ερωτικής ιστορίας ως επιλογή.

Εάν δεχθώ τη ρήση ότι "ο έρωτας είναι το αντίδοτο του θανάτου" μου φαίνεται λογικό.
Εάν πάλι δεχθώ ότι το ανθρώπινο συναίσθημα έχει την ανάγκη να βιώσει τη συγκίνηση σε μια ψηλή "οκτάβα" και πάλι λογικό μου φαίνεται.
Φυσικά είναι εμπορικό είδος. Πως να μην είναι? Είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το κυρίαρχο ένστικτο του είδους μας.

Θα συνεχίσω μάλλον να σκέφτομαι αυτό το "γιατί?" που περιέχει η ανάρτησή σου, και σε ευχαριστώ που μου έδωσες το κίνητρο να συνεχίσω να σκέφτομαι...
Καλή σου νύχτα.

Ο Αλχημιστης είπε...

@Porcupine

πορκιουπινι μικρο εχεις μηπως καμια κουρτινα στο μπανιο με αιματα? Που απο πισω παραμονευει κανας δαιμονας? Ε? ε? ε?

Ο Αλχημιστης είπε...

@Marsy

Μαρσυ μου οταν πλεον επισκεπτομαι βιβλιοπωλειο εχω αποφασισει εξ αρχης τι θα αγορασω. Το εχω ψαξει δηλαδη ηδη στο ιντερνετ. Απλα χαζευω απο δω και απο εκει μονο και μονο απο συνηθεια. Ξερεις...For old times' sake!

Φιλια!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Fairy

Χμμμ...Μαλλον ηταν καποιο πικροχολο σχολιο και δεν περασε την λογοκρισια :p

Περα απο την πλακα οταν εχεις χρονο θα μιλησουμε για το θεμα! Φιλια!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Sweet truth!

Χαιρομαι που δεν το πηρες στραβα τελικα! Καλα να περνας! Φιλια!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Silena

Καλη μου Silena φυσικα και δεν ειμαι παραλογος, δεν περιμενω να βρισκω παντα κατι τελειως πρωτοτυπο η νεο. Τα κυριως θεματα ειναι λιγο πολυ σταθερα και γνωστα. Αυτο που με εκνευριζει ειναι να υποτιμουν την νοημοσυνη μου, και να μου πλασαρουν να αγορασω κατι στο οποιο δεν εγινε καμια προσπαθεια να παραχθει κατι νεο, πρωτοτυπο κοκ ανεξαρτητα αν το πετυχε ο συγγραφεας η οχι. Μου αρεσει να αναγνωριζω τις καλες και ειλικρινεις προσπαθειες ακομα και αν το αποτελεσμα δεν ειναι τοσο καλο. Αλλα πιστευω οτι ο αναγνωστης εχει νοημοσυνη, μπορει να καταλαβει αν ο συγγραφεας γραφει για τα λεφτα και μονο και για να πουλησει.

Τα φιλια μου! Πολυ ομορφο το τραγουδακι σου! Ευχαριστω πολυ!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Γλυκα!

Καταρχην καλως ηρθες! Πριν σου απαντησω θα ηθελα να σου εκφρασω την μεγαλη μου χαρα για τις εκδοσεις που βρηκα σε ενα απο τα μπλογκ σου! Πραγματικα εψαξα αρκετη ωρα και ειδα οτι ειναι πραγματικα αξιολογη προσπαθεια! Και το περιοδικο φαινεται εξαιρετικο! Θα γινω συνδρομιτης καθως ειναι δυσκολο για εμενα να ειμαι συνεχεια up to date σχετικα με την ελληνικη λογοτεχνια του φανταστικου! Πολυ καλη προσπαθεια και θελω πολυ να την υποστηριξω!

Οσον αφορα τα γουστα μου δεν τα ανεφερα στο ποστ μου γιατι ηθελα να θιξω καποια γενικα πραγματα που δεν εχουν αμεση σχεση με τις προτιμησεις μου. Ωστοσο στα σχολια μπορω ανετα να γραψω για αυτο που με ρωτησες.

Κυριως μου αρεσουν οι ιστοριες τρομου, ηρωικης φαντασιας, επιστημονικης φαντασιας (ενας λιγο γενικος τιτλος μεν αλλα στην περιπτωση μου εννοω τις sci fi ταινιες που διδραματιζονται στο μακρινο μελλον), φιλοσοφια, ιστορικα και διαφορα αλλα. Οπως ειδα και απο το μπλογκ σου και επισης φανταζομουν υπαρχουν στην ελλαδα πολλες αξιολογες προσπαθειες που ομως δεν τυγχανουν της αναγνωρισης που τους αξιζει. Δεν φοβαμαι την ελλειψη καλων συγγραφεων. Καλους συγγραφεις εχουμε. Αυτο που με ανησυχει ειναι η λογικη της μετριοτητας και της μαζας συμφωνα με την οποια πασαρουν στο κοινο οτι πουλαει και ειναι ευκολο και ανωδυνο να διαβαστει!

Σε ευχαριστω πολυ που περασες!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Estella

Καλη μου ετσι ειναι και πολυ το εχουν συνδειητοποιησει, δεν το παιζω εξυπνος. Απλα καποια στιγμη μπουχτιζεις απο τα σκουπιδια και θες να ουρλιαξεις: "οχι αλλο καρβουνο!!"

Τα φιλια μου αγαπη!

Ο Αλχημιστης είπε...

@V

Καλως ηρθες! Μου αρεσε πολυ ο τροπος διατυπωσης των προβληματισμων σου. Ναι ο ερωτας ειναι εκ των ων ουκ ανευ στην ανθρωπινη ζωη. Και στο βαθμο που η λογοτεχνια εμπνεεται απο την ζωη ειναι κατανοητο για ποιο λογο υπαρχουν ερωτικα μυθιστορηματα. Επισης κατανοω απολυτα το γιατι καποιος θελει να βιωσει την "υψηλη οκταβα" του ερωτικου συναισθηματος ζωντας σε μια εποχη "μετριων" συναισθηματων.
Ισως δεν χρειαζεται να σκεφτεσαι το "γιατι". Η αναρτηση μου δεν αποτελει κατηγορια κατα των ερωτικων μυθιστορηματων αλλα προβληματισμο για τους λογους που οδηγουν στην εκδοση ενος απιστευτου αριθμου απο αυτα. Αν καποιος γραφει με παθος και μερακι, με σεβασμο απεναντι στον εαυτο του πρωτα απο ολα και κατα δευτερον στον υποψηφιο αναγνωστη τοτε νομιζω οτι δεν υπαρχει προβλημα. Αν κατι εχει γραφτει προχειρα, μονο για τα λεφτα φαινεται απο μακρια, "φωναζει".

Φαινεσαι "ψαγμενη" δεν νομιζω να πεσεις στα λαθη που κανουν διαφοροι wannabe συγγραφεις! Την καλημερα μου και παλι καλως ηρθες!

porcupine είπε...

Χμμμ....
Ωραία ιδέα!Κάτσε να πάρω το κέτσαπ...χαχαχα!!!

Πάντως, αν έχεις κληρονομικό χάρισμα να το ψάξεις!!!Μην πάει χαμένο!χαχαχα!!!

Καλό Σαββατόβραδο!!!

Aerlyn0204 είπε...

Αρα εγω που διαβαζω μυθιστορηματα τυπου Dan Brοwn ειμαι σε καλο δρομο ή οχι? Μπερδευτικα!!Τεσπα, μετα απο πολλα χρονια και πολυ αναζητηση κατεληξα οτι αυτο μου αρεσει να διαβαζω! :)

βίκυ δερμάνη είπε...

Συμφωνώ και επαυξάνω, αλχημιστή, τούτα τα μυθιστορήματα του σωρού, τα κρυφο-άρλεκιν, έχουν γίνει τα «ευπώλητα» των βιβλιοπωλείων!!! Σημείο των καιρών της φτήνιας. Ευτυχώς που υπάρχει και η κλασική λογοτεχνία και κάποιοι άλλοι νεότεροι συγγραφείς που την τιμούν. Ευτυχώς που έχουμε το δικαίωμα του επιλέγειν. Ευτυχώς που κάποιοι -είθε πολλοί- είμαστε αυτό που είμαστε και όχι αυτό που θέλουν να μας κάνουν!!
Να είσαι καλά και να τα λέμε.

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Aerlyn

Το τι διαβαζει ο καθενας ειναι θεμα προσωπικου γουστου και δεν μου πεφτει λογος. :)

Οπως προειπα μιλουσα για τους συγγραφεις και οχι για τους αναγνωστες και τις προτιμησεις τους!

Καλως ηρθες!

Ο Αλχημιστης είπε...

@ Βικυ


Βικυ καλως ηρθες! Ειθε πολλοι οπως ειπες! Τα πραγματα που αξιζουν τελικα μενουν στον χρονο και ειδικα στην λογοτεχνια νομιζω η κριση του χρονου ειναι αδεκαστη!


Την καλησπερα μου!