Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2009

Το διαβατηριο και οι...λαγνειες


Και φυσικα αναρωτιεστε τι θελω να πω με τον τιτλο της παρουσας αναρτησης...Υπομονη θα μαθετε. Εχω μια περιεργη συνηθεια να αφηνω το μυαλο μου να πηγαινει απο το ενα θεμα σε αλλο θεμα και ασχετες (σχετικως) σκεψεις.
Ειχαν παει λοιπον στην αστυνομια να παραλαβω το διαβατηριο μου. Οταν γυρισα σπιτι εκατσα να το κοιταξω λιγο. Στην πρωτη σελιδα του λοιπον βλεπω μια εικονα, παρμενη λες απο γκραβουρα εποχης, που δειχνει τον Περικλη να αγορευει απο την Πνυκα. "Ο Περικλης αγορευων απο της Πνυκος" ειναι ο τιτλος. Και οι εικονες στις αλλες σελιδες ηταν σχετικες με κατι σημαντικο απο την Ελληνικη ιστορια (αληθεια το γεφυρι της Αρτας ειναι τοσο σημαντικο?). Και αναποδραστα το μυαλο μου ετρεξε στην καλλιτεχνικη αναπτυξη που ειχαν να επιδειξουν οι αρχαιοι Ελληνες.
Και ξαφνικα το μυαλο μου εφυγε (το αλμα σκεψης που ελεγα πιο πριν) και πηγα στους συγχρονους ελληνες και το ποσο περηφανοι νιωθουν για τους ενδοξους προγονους τους. Βεβαια επειδη ειμαστε υπερβολικος λαος, η περηφανια ξεφευγει λιγο (κοινως την τεντωνουμε μεχρι εκει που δεν παιρνει) και καταληγουμε στα καλα παιδακια τους εθνικιστες, σε πατριδολαγνους ολων των ειδων, προγονολατρες, θιασωτες του πολυτονικου συστηματος που ωρυονται για την σημασια του και αξιωνουν την επαναφορα του (ελεος δεν βαρεθηκαν τα ζωα? Τοσα χρονια περασαν απο την καθιερωση του μονοτονικου), εραστες της καθαρευουσας (τς τς, μα πως μιλανε τα συγχρονα παιδια) και αλλους γραφικους της παραδοσης. Να σημειωσω εδω οτι απο οσο θυμαμαι, ειχα διαβασει καπου οτι το πολυτονικο συστημα υποδηλωνε διαφορετικο ηχο κατα την εκφορα του λογου, πραγμα που δεν εχει σωθει σημερα. Με αλλα λογια οι διαφορετικοι τονοι υποδηλωναν και διαφορετικο ηχο κατα την ομιλια. Οπως καταλαβαινετε εφοσον αυτος ο τροπος ομιλιας δεν εχει διασωθει, η εμμονη στο πολυτονικο δεν εχει καμια πρακτικη αξια, παρα μονο για τους κολλημενους προγονολαγνους. Κλεινω την παρενθεση.
Οποτε συναντας στην καθημερινη ζωη ανθρωπους που ναι μεν δεν εχουν κανει τιποτα αξιολογο στην ζωη τους, που δε, ειναι ετοιμοι να περηφανευτουν για την ενδοξη τους καταγωγη. Βεβαια τους διαφευγει οτι τιτλοι ευγενειας στην νεοτερη Ελλαδα δεν υπηρξαν, και το πολυ πολυ να εισαι απογονος κανενος μεγαλοτσιφλικα κατα την τουρκοκρατια η κανενος προυχοντα. Ειτε το θελουμε ειτε οχι, απογονοι κανενος ψαρα η αγροτη ειμαστε, και οχι αρχαιων βασιλεων, πριγκιπων της υστερης εποχης κλπ κλπ. Οποιος στην Ελλαδα επικαλεστει τιτλους ευγενειας μαλλον θα φαει στην μουρη λεμονοκουπες και ντοματες. Κατοπιν τουτων, δεν καταλαβαινω με τιποτα αυτη την εμμονη στα επιτευγματα του παρελθοντος. Μαλλον βλεπουμε οτι σαν συγχρονη Ελλαδα δεν μπορουμε να ειμαστε υπερηφανοι για πολλα επιτευγματα οποτε τι θα κανουμε? Ας βολευτουμε στις δαφνες του παρελθοντος.
Και μου ερχεται ο τυπας απο την καφετερια, που εχει αραξει ολη μερα και πινει την φραπεδια του να μου πει τι φοβερος ηταν ο Μεγας Αλεξανδρος, πως εκοψε τα λαρυγγια των Περσων ο Λεωνιδας και πως φτασαμε μεχρι την Περσεπολη, ως μαγγες που ημασταν. Αλλα επειδη ειναι ανιστορητος και τεμπελης και σκραπας στα μαθηματα, και το μονο που μπορει να ελπιζει ειναι να μπαινισει κανα καλο γκομενακι στην καφετερια, αγνοει οποιαδηποτε ιστορικη πραγματικοτητα και αληθεια. Στο μυαλο του συγχρονου πατριδολαγνου ελληνα η ιστορια ειναι ενα ομορφο παραμυθι στο οποιο οι Ελληνες εδιναν στους αλλους βαρβαρους και απολιτιστους λαους πολιτισμο (ενιοτε και ατσαλι). Στο μυαλο του βοδιου, οι ελληνες ηταν οι λυτρωτες της ανθρωποτητας, ο επιλεκτος λαος, και πλεον (και αυτο εγινε μετα την επικρατηση του χριστιανισμου) με την βουλα του θεου και ο επιλεκτος λαος της ανθρωποτητας, ο λυτρωτης των παντων, η ελπιδα της ανθρωποτητας. Καταληγουμε λοιπον στο γνωστο σε ολους πατρις-θρησκεια-οικογενεια, το τριπτυχο των απανταχου εθνικιστων,πατριδολαγνων και ανιστορητων φραπεδοελληνων-ρεμαλιων.
Και σου ερχεται λοιπον ο Ελληναρας και οταν τον ρωτας "γιατι διπλοπαρκαρες και δεν μπορω να ξεπαρκαρω" σου απαντα με υφος αγελαδας "ε ολοι το κανουν, εγω θα κανω την διαφορα?". Και αν σκεφτειτε θα βρειτε και αλλα τετοια παραδειγματα του απολιτιστου ζωου που ειμαστε. Μετα χαζοχαιρομαστε για τον πολιτισμου των αρχαιων του οποιου ειμαστε οι συνεχιστες. Η χωρα της λαμογιας, της πουστιας, της κομπινας, της ελαχιστης προσπαθειας, του "ο,τι φαμε, ο,τι πιουμε και οτι...αχεμ) διεκδικει τα μεγαλεια πολιτισμου του παρελθοντος...Μια χωρα που δεν βλεπει κανενα μελλον βαυκαλιζει τον εαυτο της με το να κοιτα πισω...Φοβερη ειρωνια! Οι αχρηστοι θελουν να βρουν απο καπου να πιαστουν. Δινουμε στα νεα παιδια προτυπα του παρελθοντος γιατι εμεις ποτε δεν μπορεσαμε να υπαρξουμε πρωτυπα για αυτα. Αυτη ειναι η αληθεια. Οποτε ας καθομαστε να λεμε στους φραγκους (αγγλοι, γαλλοι, κλπ) που ειναι πιο χαζοι απο εμας (ετσι νομιζουμε) για το ποσο σημαντικοι ηταν οι ελληνες και οτι αν δεν υπηρχαν αυτοι η Ευρωπη θα κατοικουσε ακομα στα δεντρα. Αυτο βεβαια που ξεχνουν να προσθεσουν ειναι οτι οι ξενοι, αναγνωρισαν την σημασια των αρχαιων ελληνων, αλλα δεν εμειναν εκει, προχωρησαν και παρακατω. Εμεις μειναμε να αναπολουμε το παρελθον. Και καλα θα κανουμε να μην κανουμε το δακτυλο μας σε αυτους, λεγοντας οτι ολη η ευρωπαικη φιλοσοφια και πολιτισμος ειναι ελληνικη. Πιστεψτε με αυτοι το γνωριζουν καλυτερα απο εμας και οπως προειπα εχτισαν πανω σε αυτο. Εμεις που δεν ξεραμε, δεν χτισαμε τιποτα και αρκεστικαμε να βλεπουμε φαντασματα του παρελθοντος.
Να πω και κατι τελευταιο μιας και ειναι σχετικο. Αυτο τον καιρο γινονται προσπαθειες να πιεσουμε για να επανελθουν να μαρμαρα απο το Βρετανικο μουσειο στο μουσειο της Ακροπολης. Καλα ολα αυτα και ομορφο να τα εχουμε ολα συγκεντρωμενα σε εναν χωρο και στην χωρα απο οπου προηλθαν. Αλλα ολη αυτη η ιστορια ποτε δεν με παθιασε ιδιαιτερα. Και αυτο γιατι ενα εργο τεχνης, οπως ο Παρθενωνας δεν ειναι μονο μαρμαρο, δεν εχει μονο υλικη υποσταση αλλα εχει και μια σημασια. Και μαλιστα η σημασια του ειναι πιο σημαντικη. Τισημαινει για τον καθενα απο μας η Ακροπολη της Αθηνας? Την δοξα? Την ομορφια? Πολλα μπορει να σημαινει. Αλλα παντως οι περισσοτεροι που φωναζουν για τον θεμα δεν εχουν κατσει ποτε να σκεφτουν την σημασια των αρχαιων μνημειων. Με αλλα λογια τι σημασια ειχαν για τους αρχαιους και οχι τι σημαινουν για εμας. Αλλα ξερω αυτα ειναι ψιλα γραμματα. Θα ηθελα να σας αποχαιρετησω με μερικες αραδες απο τις εντυπωσεις του Καζαντζακη για την Ελλαδα, τις οποιες πολυ γλαφυρα καταγραφει στο βιβλιο του "Αναφορα στον Γκρεκο". Δεν εχω διαβασει κατι πιο βαθυ, ειλικρινες, αναπιτηδευτο για την σχεση μας με τον παρελθον και την αρχαια Ελλαδα, τους αρχαιους προγονους μας και για την σταση ζωης που αποτυπωνεται στα εργα τους που τωρα θαυμαζουμε χωρις να ξερουμε γιατι.

Αποσπασμα απο το "Αναφορα στον Γκρεκο"

Και στην Ελλαδα, οπως παντου, οταν αρχιζει ο ρεαλισμος να βασιλευει, ο πολιτσμος ξεπεφτει. Και ετσι φτασαμε στην απιστη, ρεαλιστικη, χωρις υπερατομικο ιδανικο, μεγαλοστομη ελληνιστικη εποχη. Απο το χαος στον Παρθενωνα, και τωρα απο τον Παρθενωνα πισω στο χαος.(...)
Ανεβαινω το μικρο λοφο του Μουσειου, βιαζουμαι να δω τα δυο εξαισια αιετωματα που απομειναν και τους αθλους του Ηρακλη και τον Ερμη του Πραξιτελη. (...) Ο τεχνιτης που δημιουργησε, λιγα χρονια πριν απο τον Παρθενωνα, το μεγα τουτο οραμα, ειχε πια ξεπερασει την παρθενα αδεξιοτητα του αρχαικου τεχνιτη και δεν ειχε ακομα φτασει την τεχνικη τελειοτητα της κλασικης στιγμης. Ηταν ακομα στην εφοδο, δεν ειχε αγγιξει την κορυφη, καιγουνταν απο το παθος και την ανυπομονησια να φτασει στην νικη. Ειχε σπασει μια ισορροπηση, αχνιζοντας, ολο ορμη, προς το τερμα. Και αν μας συγκινει τοσο βαθεια το αετωμα τουτο ειναι γιατι δεν εχει φτασει ακομα στην κορυφη του αναθρωπου. Την τελειοτητα. Διακρινεις ακομα τον ηρωα που πασχιζει και αγωνιζεται.

7 σχόλια:

Libertas είπε...

Ξέρεις, με πείραξε το κείμενό σου!
Αλλά τι να κάνεις?
Η αλήθεια πονάει!

Μακια!
:)

ΠΑΡΕΙΣΑΚΤΟΣ είπε...

ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΣΑΣ
ΠΑΡΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΑΣ ΕΚΦΡΑΖΕΤΕ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΠΙΖΩ ΟΤΙ ΘΑ ΜΟΥ ΕΠΙΤΡΕΨΕΤΕ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΩ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ. ΕΙΜΑΙ ΚΙ ΕΓΩ ΕΝΑ ΑΠΟ ΕΚΕΙΝΑ ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΤΟΝΩΝ ΩΣ ΜΙΑ ΟΠΙΣΘΟΔΡΟΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΦΟΡΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΩΣ ΠΡΟΟΔΟ. ΔΕΧΟΜΑΙ ΟΤΙ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΒΟΛΗ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ ΤΟΝΙΣΜΟΥ.ΑΚΟΜΗ ΟΤΙ Η ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΗ. ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΕΣΒΕΥΕΤΕ ΕΣΕΙΣ. ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΓΝΩΡΙΣΩ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ ΗΧΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΝΟΥΣ. ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΔΥΝΑΜΗ. ΚΑΙ ΟΤΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΝΝΕΝΟΟΥΜΕΘΑ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ. ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ, ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΑΠΟ ΚΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΡΕΥΟΥΣΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ Η ΓΛΩΣΣΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΠΤΩΣΗ. ΣΥΜΦΩΝΩ ΟΤΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΗ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ. ΜΟΝΟ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΝΕΝΟΗΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΕΔΙΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΩΣΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΕΚΦΟΡΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΑΛΛΟΥ. ΩΣ ΑΛΧΗΜΙΣΤΗΣ ΕΙΧΑ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΩΣΗ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟ ΞΕΡΑΤΕ ΑΥΤΟ.
ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ

Ο Αλχημιστης είπε...

@Libertas

Λυπαμαι αν σε πειραξε καλη μου Libertas αλλα σε τιμα που βαζεις την αληθεια πανω απο την προσωπικη ευχαριστηση η δυσαρεσκεια. Σε ευχαριστω πολυ για το σχολιο σου.

Ο Αλχημιστης είπε...

@Παρεισακτος
Ας παρουμε τα πραγματα απο την αρχη. Λες αντιπροσωπευω θεσεις και οχι αποψεις. Θεσεις τινος? Θεσεις του εαυτου μου αντιπροσωπευω που αλλιως λεγονται και αποψεις. Δεν υποστηριξα οτι ειναι η θεσεις καποιου κομματος, ελιτ, η ομαδας ανθρωπων.
Οσον αφορα τωρα τα περι οπισθοδρομησης κατα το περασμα απο την αρχαια ελληνικη στην καθαρευουσα και στην νεα ελληνικη δεν καταλαβαινω τι θελετε να εννοειτε. Λετε οτι καποιοι δεν εχουν χαση την αισθηση του διαφορετικο ηχου που προκυπτει απο τον τονισμο με τους διαφορους τονους. Οταν λεμε οτι δεν την εχουν χασει σημαινει οτι καποτε ηταν γνωστη, και καποιοι την αγνοησαν και δεν την εμαθαν και εσεις την μαθατε και την γνωριζετε. Αλλα μπορειτε να μου πειτε αν υπαρχει καποια μελετη που δειχνει αυτη την διαφορα στον ηχο? Ενα συνολο κανονων δηλαδη? Αν οχι τοτε πως το γνωριζετε? Διαισθητικα? Ειναι δικη σας αποψη και αλλοι εκφερουν τις πολυτονικες λεξεις διαφορετικα? Και δεν ξερω τι σχεση εχει η γνωση αυτη που λετε με την δυναμη των λεξεων? Η λεξεις εχουν την ιδια δυναμη ακομα και οταν ειναι τελειως ατονες. Δεν γνωριζω ενα λογοτεχνικο εργο παραδειγματος χαριν που χανει την αισθητικη του αξια αν ειναι τελειως ατονο (σε περιπτωσεις που η ελλειψη τονου δεν προκαλει συγχυση σχετικα με το τι σημαινει η λεξη). Με αλλα λογια μπορειτε να μου εξηγησετε πως μια λεξη τονισμενη με απλο τονο ειναι διαφορετικη αν ηταν τονισμενη με περισπωμενες κοκ?
Επισης, σχετικα με την χρηση της γλωσσας συμφωνω οτι δεν ειναι μονο για να επικοινωνουμε. Αλλα αν η εξελιξη της γλωσσας (γιατι αυτη συμβαινει ειτε το θελουμε ειτε οχι) προκαλει αλλαγες στις λεξεις, προφανως και θα προκαλεσει αλλαγες στα λεκτικα σχηματα που μπορουν να προκυψουν. Δεν καταλαβαινω γιατι η γλωσσα πρεπει να ειναι κατι στατικο? Επειδη παντα το παρελθον θεωρουμε οτι ειναι καλυτερο απο το παρον μας?
Και εν τελει, μιας και ειστε υπερ του πολυτονικου πειτε μας εναν λογο που να δικαιολογει την επαναφορα του. Γιατι στο σχολειο στο πλαισιο των αρχαιων μας διδαχτηκε σαν ενα συνολο ad hoc κανονων και οχι σαν κατι που εχει σε σχεση με το πως προφερονται αυτες οι λεξεις.

ΠΑΡΕΙΣΑΚΤΟΣ είπε...

ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΣ ΟΤΙ ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ.
ΠΑΡΑΣΥΡΘΗΚΑ ΑΠΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΑΣ.
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΓΝΟΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ.
ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ.
ΚΑΛΟ ΣΑΣ ΒΡΑΔΥ

αναρχόβλαχος είπε...

ΠΕΣ ΤΑ..
Το πολυτονικο το χρησιμοποιουσαν σωστα μονο οι αρχαιοι,γιατι οπως λες,δεν ειναι μονο ο τονος και τα πνευματα αλλα και η προφορα..
Οσα για το κολλημα με την ιστορια μας,μα προσθεσω οτι το ζωο που καθετε και πινει φραπεδια στην καφετερια,που λες,το εμαθαν στο σχολειο ετσι,κατ αρχην,και βεβαια λογο του οτι δεν τον ενδιαφερει και πολυ,δεν εξελιχθηκε...
Προγονολατρεια,γιατι ακριβως δεν εχουμε,παρον ουτε και μελλον ,δυστυχως..
συμφωνω σε ολα..
χαιρετω,και..
περνα καμια βολτα απο το φορουμ..
:)

Ginny είπε...

Καλησπέρα Αλχημιστή,
Εντόπισα πολλές αλήθειες στο κείμενο σου κι έκανα πρόσφατα έκθεση με (πάνω κάτω) το ίδιο θέμα. Η αλήθεια είναι ότι μόνο να ''τη λέμε'' στους άλλους λαούς ξέρουμε. Στην Αγγλία κάνουν μάθημα αρχαίων ελληνικών κι εμείς εδώ παραπονούμαστε για πιο λόγο κάνουμε μία, χωρίς νόημα, γλώσσα.(ΟΥΣΤ!!!! -συγγνώμη, ancient greek lover here)

Mου άρεσε ιδιαίτερα αυτό το κομμάτι.

"Και σου ερχεται λοιπον ο Ελληναρας και οταν τον ρωτας "γιατι διπλοπαρκαρες και δεν μπορω να ξεπαρκαρω" σου απαντα με υφος αγελαδας "ε ολοι το κανουν, εγω θα κανω την διαφορα?". Και αν σκεφτειτε θα βρειτε και αλλα τετοια παραδειγματα του απολιτιστου ζωου που ειμαστε. Μετα χαζοχαιρομαστε για τον πολιτισμου των αρχαιων του οποιου ειμαστε οι συνεχιστες. Η χωρα της λαμογιας, της πουστιας, της κομπινας, της ελαχιστης προσπαθειας, του "ο,τι φαμε, ο,τι πιουμε και οτι...αχεμ) διεκδικει τα μεγαλεια πολιτισμου του παρελθοντος...Μια χωρα που δεν βλεπει κανενα μελλον βαυκαλιζει τον εαυτο της με το να κοιτα πισω..."