Τρίτη, 21 Οκτωβρίου 2008

Ο κατακερματισμος της επιστημης: Η χημεια ως παραδειγμα

Η αληθεια ειναι οτι τις σκεψεις που θα γραψω τις εχω πολυ καιρο αλλα τελευταια ενιωσα την αναγκη να τις γραψω.
Οπως ειναι γνωστο η φυση ειναι ενιαια....Οι διαφοροι κλαδοι της επιστημης ειναι τεχνιτοι και βοηθουν στην οργανωση και την προοδο της, και ως εκ τουτου αποτελουν μια μορφη καταμερισμου των επιμερους γνωστικων αντικειμενων. Αυτη την απλη διαπιστωση αδυνατουν (η μηπως δεν θελουν?) να κατανοησουν οι καθηγητες των πανεπιστημιων. Απο το πρωτο ετος εισαγουν τον φοιτητη στα βασικα του γνωστικου αντικειμενου που επελεξε τα ακολουθησει και στην περιπτωση της χημειας διαδασκουν και καποια μαθηματα φυσικης και μαθηματικων τα οποια φυσικα στην πραξη δεν εχουν ουσιαστικη εφαρμογη στην χημεια...Θα ελεγα μαλιστα οτι τα μαθηματα φυσικης και μαθηματικων καλυπτουν την υλη που διδαχτηκε ο φοιτητης στο λυκειο(!!!!!!). Ειναι εντελως αδιανοητο αυτο το μορφωτικο πισογυρισμα. Αντι να προσπαθησουν να χτισουν νεα πραγματα στις ηδη υπαρχουσες γνωσεις, γυρνανε παλι πισω στα βασικα...Αποτελεσμα ειναι οι φοιτητες χημειας να διδασκονται για κεκλιμενα επιπεδα και στοιχειωδη διαφορικο και ολοκληρωτικο λογισμο και λιγα επιπλεον πραγματα που δεν διδασκονται με την σοβαροτητα που πρεπει...Αποτελεσμα ειναι ο φοιτητης να μην μπορει να παρακολουθησει τα μαθηματα που απαιτουν μαθηματικα και φυσικη οπως η φυσικοχημεια...Αλλα αυτο δεν φαινεται να απασχολει τους διδασκοντες.
Η λογικη οτι μαθαινουμε μονο τα θεματα του τομεα που σπουδαζουμε εχει δημιουργησει ενα σωρο προβληματα και δεν διαφαινεται προοπτικη επιλυσης τους. Ετσι χιλαιδες φοιτητες περνουν το πτυχιο τους και δεν εχουν βασικες γνωσεις των αλλων γνωστικων αντικειμενων......Με αυτη την εννοια επιστημονικα ειναι ημιμαθεις.
Η φυση ειναι ενιαια και δεν γνωριζει επιστημες οπως μαθηματικα, χημεια και φυσικη....Ολα ειναι διαφορετικες οψεις του ιδιου νομισματος. Η στενη προσηλωση στο γνωστικο αντικειμενο που σπουδαζει καποιος μονο προβληματα μπορει να φερει και αποτρεπει την επιστημονικη ολοκληρωση, με την εννοια οτι για να μελετησεις την φυση χρησιμοποιεις ο,τι γνωστικο εργαλειο μπορεις για να το κανεις....Ας ελπισουμε οτι οι καθηγητες θα το συνειδητοποιησουν αυτο και θα σταμτησουν να διδασκουν στα στενα πλαισια του δικου τους μαθηματος.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η ελπίδα δεν βρίσκεται σ'αυτούς τους καθηγητές γιατί έχουν μάθει να διδάσκουν μ'αυτόν τον τρόπο και η δύναμη της συνήθειας είναι πολύ μεγάλη. Η ελπίδα αλχημιστή μου βρίσκεται σε σας, τους νέους καθηγητές που έχετε βιώσει το λάθος και πρέπει με την σειρά σας να το διορθώσετε. Δύσκολο πολύ το έργο σας μα όχι αδύνατο. Καλή επιτυχία...

Quantum Chemist είπε...

Σε ευχαριστώ πολυ για τα καλα σου λογια.....

Ανώνυμος είπε...

Δεν υπάρχει λόγος να με ευχαριστείς. Είπα όσα πιστεύω και όσα ελπίζω. Θα ήθελα η νέα γενιά, ίσως τα παιδιά μας να έχουν την σωστή μόρφωση, την διευρυμένη. Αλλά για να γίνει αυτό χρειάζεται όπως είπα δασκάλους-καθηγητές σαν εσένα... Καλό σου βράδυ..

Λορελάη είπε...

Έχεις δίκιο. Απ' όσο μπορώ να γνωρίζω τα των πανεπιστημίων, νομίζω ότι τα προγράμματα σπουδών δεν γίνονται με κριτήριο μόνο τις γνωστικές ανάγκες των μελλοντικών επιστημόνων, αλλά και με βάση το τι ξέρουν καλύτερα, πού έχουν ειδικευτεί, τι σύγγραμα έχουν έτοιμο ή πρόσφορο οι διδάσκοντες κλπ., δλδ. με κριτήρια "βολέματος", ιδιαίτερα για τα μαθήματα που θεωρούνται "δευτερεύοντα", και τέτοια -κακώς- θεωρούν όσα δεν είναι στο κέντρο του γνωστικού αντικειμένου, όπως αυτά που αναφέρεις. Φαντάζομαι -και φοβάμαι- ότι μόνο από το φιλότιμο και την καλή θέληση των καθηγητών εξαρτάται το αν θα διδάξουν με σοβαρότητα τα αντικείμενα που έχουν αναλάβει και σ' αυτό συμφωνώ με τον ανώνυμο φίλο παραπάνω.

ΥΓ. καλώς επέστρεψες :) πού είχες χαθεί τόσο καιρό;;;

Αurora Borealis είπε...

A βλέπω το πανεπιστήμιο συνεχίζει την καλή δουλειά του σχολείου: προσπαθεί να μας κάνει να σιχαθούμε την επιστήμη.